Byungjun Kwon
The Bell (with beating frequencies) (2015)
for Three-dimensional Audio System
Discordant Harmony, Hiroshima MOCA, Japan
Japanese translation and narration by Insook Kim

In collaboration with Kwangsik Won, master artisan of casting bronze and human cultural treasure in Korea, the sound piece Sobbing Bells was initially introduced at Jincheon Bell Museum. The sound installation Sobbing Bell sconsisting of twelve bells and ‘Unpan’ (metal boards decorated with cloud patterns) has been reproduced as surround sound with sixteen speakers. This work was presented in the Discordant Harmony exhibition at Hiroshima.


Song for Taipei (2016)
for hybrid piano with 2 horn speakers
Discordant Harmony, Kuandu Museum of Fine Arts, Taipei, Taiwan

Exhibited in the Discordant Harmony exhibition at Kuandu Museum of Fine Arts located in the suburb of Taipei, Taiwan. This was reproduced by two horn speakers pointed towards the distant city center along with a scheduled sounding of alarms. This music was created only using a ‘modified piano’* which Kwon remodelled.
* Modified Piano
After dismantling an old second-hand piano, wooden parts connected to the strings were removed and replaced with springs in order to convey speaker’s vibrations. The movement of the springs plays the strings of the piano. Three magnetic pickups working horizontally are bent and positioned close to the strings. The piano catches and amplifies subtle movements, then reproduces the sounds of those movements through horn speakers. This piano was created with other participants during the course of producing an EBS broadcast program titled Docuprime in 2013.

photo by Unsik Lee, 2009

ByungJun Kwon (born in Seoul, 1971) started his career as a singer-songwriter in the early 1990s. Kwon’s oeuvre consists not only of six music albums whose genre range from alternative rock to minimal house, but musical operations and performative acts in diverse platforms of movie soundtracks, theatre, fashion show, and modern dance. He spent the late 2000s in the Netherlands studying Sonology, Art & Science and working as a hardware engineer at STEIM, a research centre for new musical instruments in the electronic performing arts.
Since his return to Korea in 2011, ByungJun Kwon has worked on the development of new instruments and stage machinery as well as the production of new media performances in different areas such as music, theatre, and visual art. Kwon has also expanded his professional field as a researcher of sound-related hardware and as a sound-based media artist. These days, he is participating in the technical development of methods of recording stereophonic sound and reproducing it in an exhibition space using Ambisonics. He was a fellow of the Interaction Sound Lab at Asia Culture Center, Gwangju, Korea and is currently an adjunct lecturer at Sogang University Graduate School of Media, Seoul.

Recent Works
  • Club Golden Flower, Loop, Seoul, 2019.
  • Another Moon Another Life, LIG Art Hall, Seoul.
  • Lyrics of Cheap Android, LIG Art Hall, Seoul, 2014.
  • Small Ones To Have All, LIG Art Hall, Seoul, 2010.


권병준
입체 음향 오디오 시스템을 위한
⟨(맥놀이가 있는) 종⟩ (2015)
⟪불협화음의 하모니⟫, 히로시마 현대미술관, 일본
일어 번역 및 설명: 김인숙

인간문화재이자 성종사의 주철장이신 원광식 선생님과의 협업으로 충청북도 진천의 종박물관에서 진행된 12개의 종과 운판을 이용한 소리 설치작업 ⟨흐느끼는 종들Sobbing Bells⟩을 16개 확성기를 이용한 입체 음향으로 재구성하여 들려준 히로시마 현대미술관에서 개최된 ⟪불협화음의 하모니⟫전 중에서.


잡종 피아노와 원뿔형 확성기를 위한
⟨타이페이를 위한 노래⟩ (2016)
불협화음의 하모니, 관두미술관, 타이페이, 대만

대만의 타이페이 외곽에 위치한 관두 미술관에서 이어진 ⟪불협화음의 화음⟫전에서 도시의 원경을 향해 두개의 혼스피커로 들려주었던 음악으로 정시에 한번씩 알람과 함께 타이페이를 향해 울려 퍼진다. 피아노를 개조해 만든 ‘잡종 피아노’*만을 이용해 제작된 음악.

* 잡종 피아노
오래된 중고 피아노를 분해하여 현들이 연결된 나무 판만을 떼어내고 그 현들 위에 스피커의 떨림을 전달하는 스프링을 얹고 스프링의 움직임은 피아노 현들을 울린다. 그 위에 수평의 축으로 움직이며 진동을 전기 신호로 바꾸는 3개의 장치magnetic pickup가 있고 그 장치를 구부려 현과 가까이함으로써 피아노 현의 작은 떨림을 잡아내고 이를 증폭하여 원뿔형 확성기를 통해 내보내는 악기.
(2013년 EBS 다큐프라임 ‘악기는 무엇으로 사는가’ 중 3부 ‘이것도 악기일까요’편의 제작과정에서 이은상, 한정훈, 유승종, 박진우 등이 참여로 함께 제작됨)


사진: 이운식, 2009

권병준(1971년 서울 출생)은 1990년대 초반 자작가수singer-songwriter로 음악 경력을 쌓기 시작했고 ‘얼터너티브 록’alternative rock에서부터 ‘미니멀 하우스’minimal house를 포괄하는 6개의 음반을 발표했다. 이후 2000년대부터는 영화 음악 음반, 패션 쇼, 무용, 연극, 국악 등 다양한 영역에서 자신의 음악적 재능을 선보였다. 2005년부터 네덜란드에 거주하며 실험적인 전자악기 연구개발 기관인 스타임STEIM에서 하드웨어 개발자로 일하다가 2011년 귀국하여 현재까지 소리와 관련한 하드웨어 연구자로 활발하게 활동하고 있으며, 새로운 악기와 무대장치를 개발하고 활용하여 극적인 장면을 연출함으로써 음악, 연극, 미술을 아우르는 새로운 미디어 공연을 기획·연출하고 있다. 근래에는 앰비소닉스 기술을 활용한 입체 음향이 적용된 소리의 기록과 전시공간 안에서의 재현 관련 기술 개발에 선두적으로 참여하고 있고 광주 아시아문화전당 인터랙션사운드랩 펠로우를 거쳐, 현재 서강대학교 영상대학원 예술 공학 겸임교수로 재직 중이다.

최근 작품
  • 개인전 ⟪클럽 골든 플라워⟫, 루프, 서울, 2019.
  • ⟨또다른 달 또다른 생⟩, 엘아이지 아트홀, 서울, 2014.
  • ⟨싸구려 인조인간의 노랫말⟩, 엘아이지 아트홀, 서울, 2014.
  • ⟨모든 것을 가진 작은 하나⟩, 엘아이지 아트홀, 서울, 2010.





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